Absfront Flex
Vi på Absfront vet vad som gör mer komplexa projekt mer framgångsrika än andra. Därför har vi tagit fram projektmodellen Absfront Flex som levererar CRM-projekt med en agil metod. Det innebär en snabb initial lösning och kontinuerliga förbättringar för att uppnå ökad affärsnytta.
Vad är Absfront Flex?
Absfront Flex är ett projektåtagande som utgår från en agil leverans av en lösning.
En första release syftar till att nå en MVP – Minimum Viable Product, dvs en första version som verksamheten snarast möjligt kan börja använda.
Nästa release ska nå ambitionen MLP- Minimum Loveable Product, dvs en lösning som uppfyller övriga prioriterade affärskrav som blivit identifierade i inledningen av projektet.
För att långsiktigt maximera affärsnyttan arbetar man vidare med små eller större releaser så lösningen följer med i verksamhetens utveckling och långsiktigt håller en status av att vara ”Lovable”.
Absfront Flex gör mer komplexa projekt framgångsrika med en agil metod
På Absfront har vi under flera år levererat CRM-projekt till våra kunder där vi samlat erfarenhet kring vad som gör mer komplexa projekt mer framgångsrika än andra. Övergripande utgångspunkt är att ha en agil ansats men att anpassa till kundernas möjlighet att jobba efter en sådan modell. Därför har vi tagit fram Absfront Flex som då har ett flertal fördelar.
Ökad flexibilitet och anpassningsförmåga
Projekt kan justeras och förbättras efter förändringar i marknaden eller behov från verksamheten. Detta minskar risken för att slutföra ett projekt som inte längre är relevant.
Snabbare leveranser
Genom att arbeta i korta cykler kan teamet leverera delar av projektet snabbare. Detta gör att lösningen, och därrmed affärsnyttan, tidigt kommer verksamheten tillgodo.
Förbättrad kvalitet
Agila metoder, som Absfront Flex, betonar kontinuerlig testning och feedback, vilket bidrar till att identifiera och åtgärda problem tidigt. Detta leder till högre kvalitet på slutprodukten.
Ökat samarbete och engagemang
Absfront Flex främjar samarbete mellan teamet och med intressenter. Regelbundna möten och transparent kommunikation gör att alla är medvetna om projektets framsteg och utmaningar.
Kundfokus
Genom att involvera verksamheten och användare i utvecklingsprocessen kan man som kund säkerställa att slutprodukten möter uppsatta behov och förväntningar.
Kom igång med Absfront Flex i fyra steg
1. Affärsstrategi
- Vilka delar av affärsstrategin driver behovet?
- Output: Identifierade och kvantifierade affärsnytta som ligger i fokus
2. Nuläge
- Hur ser befintliga arbetssätt/processer ut?
- Vilka IT-stöd och lösningar används?
- Output: Identifiera Top 10 (som fungerar bra) och Bottom 10 (man vill ändra på) Vilka delar av affärsstrategin driver behovet?
3. ”To-be”
- Vad är ”måste”-kraven utifrån arbetssätt och teknik i ny lösning
- Vad är långsiktig vision utifrån arbetssätt och teknik?
- Output: Roadmap med grov kravbeskrivning/backlog
4. Avrapport
- Sammanställd avrapport inkluderat output från tidigare moment
- Övergripande vision-demonstration hur lösningen kan motsvara behoven
- Inledande tidplan och estimat för att nå MVP & MLP
Läs mer om vad våra expertkonsulter kan erbjuda
Absfront Pro
Anlita våra expertkonsulter för att stötta upp ditt interna team eller ditt projekt med de resurser som du behöver.
Absfront Guide
Absfront Guide är för dig som behöver ha tillgång till en expert som du kan att kontakt med några gånger per månad som bollplank.