Redway KPI

Med Redway KPI analyserar vi din verksamhets nuvarande användning av KPI:er och hur dessa matchar mot verksamhetens strategi och mål och ger konkreta förslag på hur uppdaterade KPI:er ska kunna implementeras. ​

Redway KPI

Med Redway KPI kan företag och organisationer bättre definiera, mäta och optimera Key Performance Indicators (KPI) för att förbättra sina kundtjänstprocesser och höja kundnöjdheten. Genom att använda KPI får man en objektiv bild av hur väl kundservice presterar och identifiera områden för förbättring.​

Genom Redway KPI analyserar vi din verksamhets nuvarande användning av KPI:er och hur dessa matchar mot verksamhetens strategi och mål och ger konkreta förslag på hur uppdaterade KPI:er ska kunna implementeras. ​

Förutom vår erfarenhet kring denna typ av behov ingår det även i denna lösning ett antal färdiga förslag på KPI:er utefter de behov som identifieras. ​

Redway KPI hjälper dig i din verksamhet att skapa en mer effektiv, responsiv och kundcentrerad kundservice, vilket leder till förbättrad kundnöjdhet och lojalitet.

Redway KPI hjälper dig i din verksamhet att skapa en mer effektiv, responsiv och kundcentrerad kundservice, vilket leder till förbättrad kundnöjdhet och lojalitet.

Exempel på relevanta KPI:er
 

Svarstid: Tiden från att kunden kontaktar kundtjänst till att en representant svarar. Kortare svarstid tenderar att förbättra kundnöjdheten.​

Första kontaktlösning (First Contact Resolution, FCR): Andelen ärenden som löses vid första kontakten med kundtjänst. En hög FCR indikerar effektivitet och att kundtjänstmedarbetarna har rätt kompetens och resurser för att hantera frågor.​

Kundnöjdhet (Customer Satisfaction Score, CSAT): En direkt indikator på hur nöjd kunden är med servicen de fick. Detta mäts ofta genom en enkät efter att ärendet är avslutat.​

Net Promoter Score (NPS): Mäter kundens vilja att rekommendera företaget till andra. Detta ger en bra bild av både kundnöjdhet och lojalitet.​

Ärendevolym och hanteringstid: Antal ärenden som hanteras under en viss tidsperiod samt hur lång tid det tar att lösa dessa ärenden.​

Service Level Agreement (SLA) uppfyllelse: Andelen ärenden som hanteras inom de tidsramar som definieras i företagets SLA​

Kundens ansträngning (Customer Effort Score, CES): Mäter hur lätt eller svårt det var för kunden att få hjälp och lösa sitt problem. Ett lågt “ansträngning” betyder att kundens upplevelse var smidig och utan friktion.

Redway Relevanta KPIer

Redway KPI – Aktivitetsöversikt

1. Start & planering

  • Kort introduktion & planering

Est. tid 4-6h

2. Workshop – Nuläge och To-be

  • Workshop för att gå verksamhetens mål och strategi framåt
  • Inventera hur nuvarande KPI:er matchar ovan
  • Genomgång best practice och Redway-KPI-mallar
  • Identifiera önskad To-be

Est. tid 8-20h

3. Fit-Gap analys

  • Utifrån önskad ”To-be” analysera vilka data som kan nyttjas och vilka möjliga KPI:er som motsvarar behoven
  • Identifiering av rekommenderade aktiviteter

Est. tid 10-30h

4. Workshop – Action Plan

  • Genomgång av Fit-Gap Analys​
  • Ta fram Action plan med aktiviteter och ansvar för att realisera To-be utefter Fit-Gap

Est. tid 10-16h

5. Implementation KPI

  • Utifrån Action Plan implementera KPI:er
  • Genomföra integrationer och utveckling av dashboards vid behov
  • Stötta organisationen med hur KPI:er nyttjas framåt i organisationen

Est. tid enligt Action Plan

6. Från Plan till Handling

  • Vi stöttar er i genomförandet av aktiviteterna
  • Vi hjälper till att ta fram kommunikation inom organisationen
  • Vi projektleder arbetet med att koordinera och följa upp insatser kontinuerligt
  • Säkerställa långsiktig förändring och framgång

Est. tid enligt Action Plan

Arbetsprocessen för att identifiera uppdaterade KPI:er enligt ovan avgränsning i moment och resurser men då det inledningsvis inte går att bedöma komplett behov estimeras och prioriteras identifierad Action Plan utefter omfattning av arbete samt ifall man som kund tex utvecklar Power BI internt eller med stöd av Absfront.

Läs mer om våra andra paketerade erbjudanden

Redway - Part of Absfront

Redway Quick Scan

Vi ger snabba insikter och rekommendationer för att förbättra kundservice och skapa en roadmap.

Redway - Part of Absfront

Redway Contact Center Blueprint

Vi analyserar behoven, skapar en blueprint och levererar agilt där det ger mest effekt.

Redway - Part of Absfront

Redway Customer Journey​

Vi kartlägger kundresan för att stärka lojalitet och identifiera förbättringsområden.

Redway - Part of Absfront

Redway Management Framework​

Med vår erfarenhet har vi hjälpmedel för att utveckla kundservice och möta både verksamhetens och kundernas behov.

Marcus Bramlöv, Kundserviceexpert

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa ditt företag?

Emma berättar gärna mer

emma.link@redway.se
073-370 35 53